About me

mintak tolong

tajaan secantikmanis on Tuesday, July 27, 2010

assalamualikum semua


.ada sesiapa boleh terangkan i tentang ini.

MENGHITUNG HARI

tajaan secantikmanis

assalamulaikum sahabat

SITUASI 1 :: TEMPAT MEJA MAKAN

sedap betul depa 2 orang tu tido, sampai kain batik terselak.
yang lagi sorang bunyi masej masuk.
tut tut tut
baca, menaip, balas masej, tido semula.

kenapa i kat meja makan. i teman roomate i yang belum tido lagi sahur. i pun join sekali la. tapi i esok tak puasa la sebab i dah habis ganti puasa. tapi kalau ada puasa sunat selasa, oit cepat i niat puasa. bukan apa, nak jimat duit dan DIET!




SITUASI 2 :: ATAS KATIL

i turn off lappy i. i pergi toilet. i baring sebelah bear i.
buka kalendar kat handphone i.
27/7/2010 dah. kejap je masa berlalu. terus meninggalkan i yang masih berhinggus ni.
puasa dah nak dekat. raya lambat lagi.
tapi dalam kepala hotak i dah ura-ura nak pergi beli tiket dah.
kalu boleh nak batalkan kelas hari jumaat, so hari khamis petang i dah boleh bertolak balik.
ngeeee

SITUASI 3 :: ATAS TOTO IBU SAYA.[kat bawah lantai]

teringat kat blog tiba-tiba.
jom la nak berjalan ke blog-blog sahabat-sahabat semua.

Tips Hilangkan Rasa Mengantuk

tajaan secantikmanis

Assalamualikum sahabat.

I tak tahulah nak jadi apa dah dengan i diri ini sebenarnya. 
Asal dalam kelas je MENGANTOK, asal mengantok je dalam KELAS
Kena badi lecture yang mengajar i ke??

Hah yang ini lah yang kita tak tahu.
i perlu muhasabah diri i. Kenapa i muhasabah diri i, sebab tidak ada munasarawak la sahabat.
Heheheh... i gurau jek la.

Okey i muhasabah diri i. I motivasikan diri i jangan mengantok dalam kelas hari ini. So i ada lah cuba beberapa tips ni. Memang BERKESAN!!
  1.  Ajak kawan sebelah berbual. Kalau boleh yang kedua belah yang ketiga belah pun ajak sekaki.
  2.  Jom conteng gambar lecture tengah mengajar dalam kertas kajang. Walla mana tahu cantek!
  3.  Agak-agak lecture macam dah perasan anda tidak bagi tumpuan ketika dia mengajar, anda buat je pandang mata dia. Lepas tu angkat kening sedikit. Kompem dia cair.
  4. Angkat tangan!! Kenapa?? Mintak izin pergi ke toilet. Padahal jumpa pakwe sekejap kelas sebelah. Hahahah

Okey ke tidak tips yang i ajar untuk sahabat semua.

Jangan dok ikut sangat la tips i yang ini. Merapu je lebih. Cuma orang yang terror macam i je boleh buat macam tu.

Hah yang ini sebenarnya tips yang patut sahabat ikut.
sepotong ayat Al Quran di dalam Ayat Qursi boleh dijadikan penawar untuk menghilangkan rasa mengantuk ini. Potongan ayat tersebut berbunyi…

“LA TAK KHUDZUHU SINATUW WALA NAUM…”
(maknanya: [DIA - ALLAH] TIDAK MENGANTUK DAN TIDAK TIDUR”)

Bukan sahaja mengantuk waktu belajar di dalam kelas..boleh juga diamalkan bila-bila ketika berasa mengantuk seperti di tempat kerja, ketika memandu, waktu mendengar ceramah atau sebagainya…

Bila kita berdoa dan meletakkan pergantungan pada Allah.. Allah akan memelihara kesejahteraan kita asalkan kita ikhlas dan yakin dalam beramal..insyaAllah

p/s hemat : janganlah sahabat jadi macam i ketika mengatuk dalam kelas.