Kegunaan dan Kebaikan Vaseline Petroleum Jelly

tajaan secantikmanis on Wednesday, July 11, 2012

Kegunaan dan Kebaikan Vaseline Petroleum Jelly amat banyak dan sangat berguna kepada kita. Apabila anda menyapu ke kulit, gel ini meresap sempurna ke pori-pori kulit dan dengan cepat akan mengganti sel kulit mati dengan sel kulit baru yang sehat. Setelah meresap kedalam kulit, gel ini akan menghalang kehilangkan air dan menyebabkan kulit kita sentiasa lembab.

Vaseline Petroleum Jelly boleh digunakan sebagai :

MENYEMBUHKAN LUKA
Ketika pertama kali dijual di pasaran, Petroleum Jelly digunakan sebagai melindungi luka dan goresan. Petroleum jelly bertindak sebagai penghalang luka dari bakteria dan air, serta kelembapan, sehingga mempercepat proses penyembuhan. Buktinya Blogger Yanmie telah menggunakan Vaseline Petroleum Jelly untuk merawat luka dimulut anaknya Haziq. Boleh baca entry ini. http://yanmieonline.com/2011/10/vaselin-memang-terbaik/

MENGATASI BIBIR MEREKAH ATAU MENGELUPAS(PECAH-PECAH)
Mengoleskan Petroleum Jelly ke permukaan bibir setiap malam dapat membantu mengatasi bibir kering dan pecah-pecah. Petroleum Jelly juga boleh digunakan sebelum menggunakan lipstick. Ia dapat mengelakkan bibir kering lagi-lagi sesiapa yang guna lipstick jenis matte.

MENGHILANGKAN KULIT KERING DAN KASAR
Kulit kering and kasar selalunya adalah Bahagian siku, tumit kaki, kuku, lutut dan lain lain tempat yang kasar. Untuk mengatasinya, sapukan Petroleum Jelly ke permukaan kulit kering dan kasar setiap kali habis mandi.

MENGHILANGKAN JERAWAT
Sebelum tidur malam sapukan Petroleum Jelly di jerawat dan InsyaAllah jerawat akan kecut pada keesokan harinya.

MENGILAP BEG TANGAN DAN KASUT
Petroleum jelly dapat digunakan untuk mengilapkan beg tangan dan kasut yang dibuat dari kulit. Caranya, dengan sapu Petroleum Jelly tipis-tipis ke permukaan beg tangan dan kasut menggunakan kain yang lembut.

MENGECAT KUKU
Sebelum mengecat kuku, sapukan Petroleum Jelly pada kulit di sekitarnya. Jika sapuan cat terkena kulit, anda boleh menghapusnya dengan mudah. Selain itu, Petroleum Jelly juga digunakan selepas anda mengecat kuku anda. Sapukan Petroleum Jelly sekata di kuku agar cat kuku tidak mudah mengelupas.

MENGHAPUSKAN MAKE-UP
Petroleum jelly boleh berfungsi sebagai make-up remover, caranya dengan mengaplikasikannya ke wajah seperti ketika menggunakan make-up remover lainnya. Petroleum jelly mengeluarkan sisa-sisa make-up dari wajah dengan sekata, sekaligus melembutkan kulit.

MENCEGAH GATAL-GATAL
Jika kulit memerah dan gatal-gatal, sapukan Petroleum Jelly di tempat yang gatal.

BAU MINYAK WANGI TAHAN LAMA
Sebelum menyembur minyak wangi di nadi tangan dan leher, sapukan Petroleum Jelly dahulu baru semburkan minyak wangi. Bau minyak wangi anda akan tahan lebih lama.

RAMBUT BERCABANG
Hujung rambut memang mudah kering sehingga bercabang mencacatkan penampilan diri anda, sapukan Petroleum Jelly pada hujung-hujung rambut yang bercabang agar tidak kekeringan. Anda juga boleh melakukannya sebagai pencegahan sebelum melakukan styling dengan suhu tinggi.

PANJANGKAN BULU MATA
Sebelum tidur malam, ambil sedikit Petroleum Jelly dan sapukan pada bulu mata anda. Saya lihat 1 video yang ada dalam youtube cara-cara mengunakannya.



Kebanyakkan info yang saya kongsikan datang dari article dan google, tetapi ada jugak dari saya sendiri. Kiranya saya pun tengah mengaplikasikan pada diri saya. Percayalah, Vaseline Petroleum Jelly adalah agen pelembab yang paling bagus sekali.

Harga sebotol Vaseline Petroleum Jelly hanya RM4.50 dah bertahan lama, kalau anda jarang guna la. Ada info yang saya hendak praktikkan seperti hendak panjangkan bulu mata saya la.



Nampak tak ada bulatan dalam gambar diatas.. saya hendak hilangkan warna hitam di buku lali saya.. harap-harap Vaseline Petroleum Jelly dapat la menghilankan kesan hitam tersebut.
Please Share it! :)

{ 15 sweetie... read them below or add one }

nadia farhana said...

hebatnya :)

mrs kayrul said...

banyak gak erk kegunaannya..x pernah beli lagi

Budak Botak said...

Wahhhhhh...

Anonymous said...

Memg btl. . Dl bibir lebam sbb pki lipstik.tp sejak pkai vaseline tiap mlm bibir jd pink n lembap. Dah xplu pakai lipstik lg.pkai lipgloss pn dah ckp

Anonymous said...

x bhye ke klu msuk kt mata?

Nor Quraishia said...

wah,best nie. baru beli smlm. hehe. minta izin copy yer :)

Anonymous said...

Mana ada.jual.mende alah ni?

amy roshilla said...

Ade je jual kt watson,guardian....sy gn tok bibir je.xtau plk bnyk gne

amy roshilla said...

Kt guardian n watson bnyk....kt farmasi pn de....

amy roshilla said...

Ade je jual kt watson,guardian....sy gn tok bibir je.xtau plk bnyk gne

Normi Nieza said...

klu ambik wuduk rata tak air wuduk tu?

Adinda said...

this is Halal? saya mau beli tapi ragu

Anonymous said...

rse jgk nk bli. p xtau nk bli mne. nk order online xde jual. sp leh tlg post. hik3.sy blnje satu :p utk sp y sudi

Anonymous said...

..

Pinkishbeautystore said...

Bole share ni