About me

Perbezaan Pagi Raya di Kampung dan Bandar

tajaan secantikmanis on Tuesday, August 30, 2011


Pertama sekali saya ingin mengucapkan Selamat Hari Raya kepada semua rakan-rakan blogger sama ada yang mengenali atau tidak mengenali diri saya ini. Saya mohon ampun dan maaf jika ada salah silap di dalam setiap entry yang saya publishkan. Sebelum saya hendak publishkan entry ini, sebenarnya saya hendak berkongsi serba sedikit tentang malam raya saya di kampung. Tentu ada banyak perbezaan malam raya di kampung dan jugak di bandar bukan?

Persoalan itu saya tinggalkan dahulu kerana saya nak cerita tentang perbezaan pagi raya di bandar dan di kampung. Setiap tahun di kampung saya, dekat Keratong 4, Rompin, Pahang.. selepas je sembahyang raya.. kaum lelaki dari yang tua hingga yang muda dan ada jugak yang bawak anak akan berarak dari 1 rumah ke 1 rumah. 

Kalau dekat bandar mesti ada rumah yang buar open house bukan? dekat kampung kami open je pintu..memang sudah jadi 1 kemestian.. lepas kaum lelaki habis berarak 1 blok, kaum wanita, perempuan pulak yang berarak.


Selamat Hari Raya, Lagu Raya, Malam Raya, Baju Raya
Sibuk Aidid bagi jajan pada budak-budak yang datang beraya
Selamat Hari Raya, Lagu Raya, Malam Raya, Baju Raya
Selamat Hari Raya, Lagu Raya, Malam Raya, Baju Raya
Tengok ada yang tua, yang muda dan juga yang kanak-kanak
Selamat Hari Raya, Lagu Raya, Malam Raya, Baju Raya
Pergi ke rumah yang lain pulak

Please Share it! :)

{ 1 sweetie... read them below or add one }

cik kedondong said...

selamat hari raya. mai datang open blog..jamu mata tengok makanan..hahah