About me

Dia milik saya

tajaan secantikmanis on Friday, July 30, 2010

assalamualikum sahabat

pelik betul tau
mereka datang melawat ke bilik i
ingatkan nak berjumpa dengan i
rindu i

tetapi nak jumpa en.bambam i
ishhh i nie pun tiap malam selalunya tersepak
en.bambam sampai jatuh katil

eh siap ada jadual la en.bambam i kena tido bilik mana
en.bambam malam ni u tido mana??

maybe i perlu kenakan bayaran
oh bukan maybe but MUST BE!!

i malam RM1.00
sape sanggup??

Juadah buka puasa

tajaan secantikmanis

assalamualikum sahabat

kenyang alhamdullillah
mengodek-godek lauk di kafe mahal

dan
dan
dan

jumpa lauk kegemaran

ikan keli masak sambal
dan kali ini tanpa di belah separuh

alahaiiii
sukanya dalam hati
tapi sempat berfikiran jahat
berapa henget lah aku kena hari ini

fuhhh mintak-mintak cukup dengan duit yang aku bawak

RM3.50!!





Berjalan Cari Makanan

tajaan secantikmanis

assalamualikum sahabat

baru balik dari kafe yang mahal
mencari 30 suap nasi dan lauk pauk
untuk di buka puasa

tadaa cumil ke tidak

okey sudah buka separuh tudung   
inilah jalan yang berliku


ha!! aku buka tudung sebab tangga ini...ponat

Mata, Hidung, Telinga, Lidah & Kulit

tajaan secantikmanis

assalamualikum sahabat

pelik baca tajuk entry i kali ini. mana nak peliknya tiba-tiba sahaja mata, hidung, telinga, lidah dan kulit.. ehh cop cop cop apa sebenarnya yang i nak ceritakan ini. tentu sahabat semua tertanya-tanya bukan. okey nak tahu sangat kan, so jangan tidak bacak pulak. i warning!!

Manusia memmerlukan informasi berupa rangsangan dari lingkungan luar sekitar untuk dapat menjalani hidupnya dengan baik. Agar rangsangan yang berasal dari luar tubuh dapat ditangkap diperlukan alat-alat tubuh tertentu yang bernama indera. Kelima alat indera itu adalah mata, hidung, telinga, kulit dan lidah.

Setiap orang normalnya memiliki lima  panca indera yang berfungsi dengan baik untuk menangkap rangsangan sehingga dapat memberikan respon sesuai dengan keinginan atau sesuai dengan insting kita. Orang yang cacat indra masih bisa hidup namun tidak akan bisa menikmati hidup layaknya manusia normal.

Indera Manusia ada lima sehingga disebut panca indera diserta definasi :


1.  Mata

Mata adalah indera yang digunakan untuk melihat lingkungan sekitarnya dalam bentuk gambar sehingga mampu dengan mengenali benda-benda yang ada di sekitarnya dengan cepat. Jumlah mata manusia ada dua buah yang bekerja saling menunjang satu sama lain. Orang yang tidak memiliki mata disebut buta sehingga perlu bantuan tongkat, anjing pemandu, dll untuk kemudahan dalam mengenali lingkungan sekitar dan juga untuk bergerak.

2. Hidung

Hidung adalah indera yang kita gunakan untuk mengenali lingkungan sekitar atau sesuatu dari aroma yang dihasilkan. Kita mampu dengan mudah mengenali makanan yang sudah busuk dengan yang masih segar dengan mudah hanya dengan mencium aroma makanan tersebut. Di dalam hidung kita terdapat banyak sel kemoreseptor untuk mengenali bau.

3. Lidah

Lidah adalah alat indera yang berfungsi untuk merasakan rangsangan rasa dari benda-benda yang masuk ke dalam mulut kita. Lidah dapat merespon berbagai jenis dan macam rasa seperti rasa manis, rasa pahit, rasa masam dan rasa masin. Kita dapat menikmati makanan dan minuman karana adanya indra perasa ini. Bahagian lidah yang depan berguna untuk merasakan rasa masin, bagian yang sebelah samping untuk rasa masam, bahagian tepi depan berfungsi untuk merasakan rasa manis dan bahagian lidah yang belakang untuk rasa pahit.

4. Telinga

Telinga adalah alat indra yang memiliki fungsi untuk mendengar suara yang ada di sekitar kita sehingga kita dapat mengetahui / mengidentifikasi apa yang terjadi di sekitar kita tanpa harus melihatnya dengan mata kepala kita sendiri. Orang yang tidak boleh mendengar disebut tuli. Telinga kita terdiri atas tiga bagian yaitu bagian luar, bagian tengah dan bagian dalam.

5. Kulit

Kulit adalah alat indera kita yang mampu menerima rangsangan temperatur suhu, sentuhan, rasa sakit, tekanan, tekstur, dan lain sebagainya. Pada kulit terdapat reseptor yang merupakan percabangan dendrit dari neuron sensorik yang banyak terdapat di sekitar hujung jari, hujung lidah, dahi, dan lain-lain.






Award Dari Dinda.Teja

tajaan secantikmanis

Assalamualikum sahabat semua

Nak dikatakan ini adalah pertama kalinya i dapat award, boleh dikatakan sebegitulah sahabat. 
award ini adalah kepunyaan cik punya blog : Dinda.Teja. 
kreatif sungguh kat dia punya award.. cantik pun cantik macam dia, tetapi tak dapat kalahkan i lah. 
eikk i dah jadi riak! tidak baik!!


Nyatakan perasaan anda. [suka, benci, happy, sedih, suka, terpaksa, excited, meluat etc.]




sangat teruja kerana dapat award yang pertama..yipppeeeee

Beri award ini kepada 3 blogger yang paling chantek or macho dihati anda! Kalau ada lebih, lagi bagus!!! :)